Beursbericht op cultuurfonds.nl – voorjaar 2015

http://www.cultuurfonds.nl/uploads/files/downloads/A_Cultuurbericht_2015.pdf

Beursbericht
Niet iedereen speelt als volwassene nog met auto’s. Niels van Roij wel. Hij volgde in Londen de master Vehicle Design en heeft daar nu zijn eigen bedrijf.
‘Op de basisschool tekende ik al autootjes. Dat werd steeds serieuzer: ik wilde ze ontwerpen. Ik ging studeren aan de Design Academy Eindhoven, maar voor een specialisatie
Vehicle Design moest ik naar het Royal College of Art in Londen. De master daar is met dertig studenten heel compact, er is veel direct contact met de docenten en de industrie. Een ontwerp is voor een fabrikant een waanzinnige investering en kan zijn bedrijf maken of breken. De designer heeft dus een grote verantwoordelijkheid. Allerlei vragen spelen mee. Wat als de olieprijs verdubbelt? We willen ook niet meer de producent zijn van die grote kwaaie machines.

‘Het is een misvatting dat de beste studenten bij Ferrari gaan werken en de matige bij Fiat. Het is namelijk allebei even moeilijk. De opleiding kent drie richtingen, waarvan ik er twee heb gedaan. Automark is gericht op de essentie van een merk, de identiteit. Volvo maakte bijvoorbeeld jarenlang vierkante auto’s en wilde veranderen. Je merk is niet meer geloofwaardig als je dan ineens met ronde vormen komt. Volvo vond de oplossing in het zichtbaar maken van veiligheid in de zijkanten. De richting Urban Flow bestudeert mobiliteit in het systeem van de stad, fileproblemen, communicerende auto’s, dat soort dingen.

‘In Nederland had ik door bij te verdienen als taxichauffeur gespaard voor het eerste jaar van de master, maar Londen is razend duur en je moet je volledig op de opleiding kunnen richten. Daarom ben ik het Cultuurfonds ontzettend dankbaar voor de beurs in mijn tweede jaar. Dat heb ik afgerond in 2012 en inmiddels heb ik een eigen bedrijf. Dat gaat goed, ik doe verschillende automotive projecten. En elektrische auto’s boeien me, ik werk nu aan een super lichtgewicht, innovatief ontwerp. Er is geen product zo geliefd als de auto: kijk maar hoeveel tijdschriften erover bestaan. Heb je ooit een tijdschrift over wasmachines gezien?’
Ellen Segeren

Leave a Reply

error: Please contact us on info@nielsvanroij.nl